Az Audi akciója bemutatja, hogy miként gondolkodik a társadalmunk
Gondolom még emlékszünk ezekre a címekre:
Képzeljük el, hogy a családunkkal utazunk a hegyekbe. Megállunk a hegyi kilátó parkolójában, mindenki kiszáll az autóból, elkezdünk nassolni, közben csodáljuk a kilátást. Egyszercsak arra leszel figyelmes, hogy kislányod nekidől az autó hűtőrácsának és elkezd enni egy banánt. Elmosolyodsz és készítesz egy fotót.
Akár ez a fotó is lehetne:
Elkönyveled, mint jól sikerült fotó, lehet posztolod valamelyik közösségi oldalon. Mosolyogsz, majd elraktározod, mint szép emlék.
Sajnos, az Audi marketingeseinek ez a fotó, nem annyira szép emlék, azért is, mert amit a twitterükre reagáltak a twitterezők, az egyszerűen eszméletlen. Valószínűleg nem kis fejfájást okozott nekik, hogy miként kezeljék le azokat a hozzászólásokat, amiket beleláttak az emberek a fotóba.
Az egyik tweetelő (szabad fordításban) azt írja "Milyen szexista szar. Milyen szar autó. Az ilyen autók ölik meg a gyerekeket. Megtudjátok mutatni, hogy nem szarjátok le a fejlesztéseket, az életet, és a gyerekek jövőjét? Ti egy szar cég vagytok, kérlek töröljétek magatokat"
Egy másik ezt írta "Csak a felni többe kerül, mint a havi fizetésem. Ki tudja megvásárolnia ezeket a környezetkárosító szardarabokat? A német autógyártás megérdemli a csődöt."
Itt egy másik: "Pedofil hirdetést látok és gyerek bántalmazást. Undorító és megvetendő"
Másik: "Egy kislány fallikus szimbólummal. Természetesen, nagyszerű..."
és végül: "Minden nap ilyen szar autók ütnek el gyerekeket. Menjetek a pokolba."
Mivel nem járok csukott szemmel a világba és érdekel az autóipar, látom az autóipar problémáit is.
Az autóipar túlzottan is a többre fókuszál - még több eladás, még több fogyasztás, még több luxus - vezette a Német autóipart, olyan világba, ahol most tartunk, hogy átlagosan egynél több autójuk van a 18-60 év közötti embereknek. Ez mondhatni jó sok autó, és ezek széndioxidot bocsátanak ki, ami rossz az éghajlatváltozásra.
Értem én az embereket, megálljt akarnak parancsolni, azt akarják, hogy a cégek, jó dolgokat cselekedjenek és a régi narrativa, a korlátlan örömök/fogyasztás hajszolása feledésbe merüljön. De amikor azt látom, hogy több száz hozzászólás jelenik meg, gyűlölettel, téves információkkal, és őszintén szólva, ez ugyanolyan rossz, hanem rosszabb, mint amit a vádolt Audi csinált.
Egy felni Audi RS4-re 400€ körül lehet. Németországban a minimálbér 1600€ körül van. Igaza van a kommentelőnek, hogy drága, de nagyvalószínűséggel Németországban megtudná engedni magának a teljes szett felnit. Már ha az elvárt minimumot tudja hozni.
Az RS4 210gram CO2-t bocsát ki, ami sokkal több, mint az átlag Németországban (kb 20%-al), de 30%-al kevesebb, mint az első RS4-esé volt, amit 1999-ben dobtak piacra, ekkor 288g CO2-t bocsájtott ki ez az autó. Az első RS4-hez képest, az új RS4-es 50%-al erősebb és 25%-al kevesebb üzemanyagot használ. Ez alapján, a drága, gyors, luxusautók is jobbak lettek, mind biztonságban, fogyasztásban, és kevésbé szennyezik már a környezetet, mint 20 évvel ezelőtt.
Ha azt nézzük, hogy az Audi az RS4-ből kb 7.000 db-ot adtak el generációnként, a Ferrari 458 -ból 25.000 db-ot adtak el, ami négyszer-ötször többe kerül, 307g CO2-t bocsát ki, ami 50%-al több, mint az RS4-é.
2018-ban Németországban 79 gyerek halt meg autóbalesetben. Ami nagyon szomorú és nagyon sajnálatos, hisz egy gyerek halál is sok, nemhogy 79. De egy olyan országban, ahol több mint 80 millió ember él, millióból egy, az több mint lenyűgöző. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy mennyi autó van a német utakon. Úgy gondolom, ez messze van attól, hogy naponta több gyerek hal meg a német utakon.
A világunk, minden nap új ötleteket, híreket és információkat mutat nekünk. Mit gondolsz, mit mondasz, vagy mint csinálsz, ezekkel az információkkal, hogy mit kezdesz, sokkal többet mond el rólad, mint a forrásról.
Emberi értelmezés nélkül, a fotó egy fotó, a hang egy hang, és a szavak, csak szavak. Az amit választunk, amit látni akarunk, sokkal többet számít, mint ami készen elénk van téve. Úgy gondolom, összességében ez határoz meg minket embereket, hogy kik vagyunk, milyen gondolatunk van, mint bármi más, amit nézünk.
Nem is értem, hogy tud bárki is egy ártatlan fotóba belelátni, gyermekbántalmazást, autóbalesetet, szexuálitást. Igen, az emberek ezt teszik, nap mint nap, és ez elénk tárja, hogy miben hiszünk, mit mondunk, és mit gondolunk a világról.
Ha rasszizmust, szexizmust, környezetszennyezést látsz minden sarkon, különösen, ha nem vagy tagja az érintett kisebbségnek, akkor kérdezzük meg magunktól, hogy miért?
Lehetséges, hogy egyes mintázatok, amik beférkőztek a gondolataidba, dühössé tesznek?! Úgy gondolom, hogy, igen.
Úgy gondolom, mindnyájan hordozzuk ezeket a mintázatokat. Te, én, és mindenki akit ismersz. Senki sem tökéletes, de ez nem azt jelenti, hogy nem próbáljuk meg a legjobbat kihozni magunkból.
Sajnos, egyes embereknek nagyon kevés adatot meg. Mivel nekik, mindig is kevés részük volt érzelmekből, anyagiakból, mert rossz helyről indultak el az életbe és nem lett jobb. Ezért is vagyunk mi azok, amik.
Miért is töltünk annyi időt egymás idegesítésével?
Egyik kulturális problémánkat sem tudjuk, könnyen, gyorsan megjavítani, de mindegyik megjavítható. Ha ezeket megjavítjuk, akkor a nagyobb kérdéseket, problémákat, tudjuk-e kezelni?
A javítás ott kezdődik, hogy a hibás gondolkodásunkon próbálunk változtatni. Ez az információval kezdődik, kutatással, és a hamis állítások nem terjesztésével.
A javítás, a pozitivitással folytatódik. Optimizmussal, a jövőbe tekintve, és megpróbálva mindenben a szépet, a jót meglátva, mint a legrosszabbat.
És végezetül, a másokba való hittel ér véget. Bízva abban, hogy megtanulják, hogy a legjobban cselekszenek - mint ahogy te magad is idővel megtanulod - adva az embereknek azt az előnyt, hogy kételkednek. Minden megkérdőjeleznek, utánajárnak és nem hisznek el mindent.
Úgy gondolom, egy gonosz céget, csakis gonosz emberekkel lehet csinálni. Nem gondolnám, hogy gonosz cégek léteznek. Egyénileg, rossz emberek? Igen, biztos vannak. De egy nagy cég, amelynek egyetlen célja, hogy eltiporjon mindent és mindenkit? Áááááh, a világ nem így működik. Nem ilyen egyszerűen működik a világ.
Vissza erre az esetre: Az Audi folyamatos elnézést kér, amiben elmagyarázzák, hogy miként gondolták a reklámot.
"Mi hallunk téged és tegyük tisztába: Ügyelünk a gyerekekre. Az Audi RS4 egy családi autó több mint 30 vezetéstámogató rendszerrel, többek között vészfékező asszisztenssel. Ezért mutattuk be többféle családtaggal az autót a kampányunk során. Reméltük, hogy átmegy az üzenetünk arról, hogy még a közlekedésben résztvevők leggyengébbje is nyugodtan rábízhatja magát az RS technológiájára. Ez hiba volt!
Az Audinak sosem állt szándékában, hogy megbántson másokat. Őszintén bocsánatot kérünk az érzéketlen képért, és biztosítunk mindenkit, hogy a jövőben nem fogjuk használni. Azonnali vizsgálatot indítunk azzal kapcsolatban, hogy ez a kampány miként jöhetett létre, és, hogy hibáztak-e az ellenőrző mechanizmusaink ebben az esetbe."
Lássuk sorrendbe, milyen fotók jelentek meg a kampányban:
Gondoltad volna, hogy egy ravasz metafora elvesztette a jelentését?
Volt már olyan, hogy a barátaid nem értették a poént és csak vakarták a buksijukat? Úgy néz ki, hogy most ez történt. Én ezt a fotó olyan egyszerűen értelmeztem, hogy "Egy laza gyerek, egy autóval pózol." Ennél többet nem is kell belelátni.
Ha egy cég posztja, reklámja bánt, kérdezd meg magadtól azt az egyszerű kérdést: Ez a sztori az életem része, amiben élek? Találkoztam ezzel a sztorival? Ugyanaz a dolog?
Lehetőségek adottak, mindig is lesznek. Talán, ez a sztori már megtörtént. Mindaddig, amíg tudsz gondolkodni, gondolkodj. Azok az emberek, akik ezeket a hozzászólásokat írták, nem is annyira különböznek tőlem, tőled, azaz bármelyikünknél.
Lehet, hogy még mindig tévednek, de az is lehet, hogy már nem, de emlékezz, amikor bármit is mondasz bárkinek, azokkal a szavakkal fogják értelmezni, ami nekik van. Minél körültekintőbben választjuk meg a szavainkat, annál jobban fogják érteni azt, amit mondani akarunk nekik.